Publications

CV HAL accessible à ce lien. https://cv.archives-ouvertes.fr/ciara-r-wigham

Publications dans des revues avec comité de lecture

Satar, M. & Wigham, C.R. (à paraître, 2020). Delivering task instructions in multimodal synchronous online language teaching. Alsic, rubrique ’Recherche’.

Solange, A. & Wigham, C.R. (2020). Virtual exchanges as complex research environments : facing the data management challenge. A case study of Teletandem Brasil. Journal of Virtual Exchange, 3. pp. 13-38. https://doi.org/10.21827/jve.3.35748.

Wigham, C.R. & Poudat, C. (2020). Corpus complexes et standards : un retour sur le projet CoMeRe. Corpus, 20 [En ligne]. http://journals.openedition.org/corpus/4736.

Cohen, C. & Wigham, C.R. (2018). A comparative study of lexical word search in an audioconferencing and a videoconferencing condition. Computer Assisted Language Learning (CALL journal), 32(4). pp.448-481. https://hal.archives-ouvertes.fr/halshs-01860136.

Satar, M. & Wigham, C.R. (2017). Multimodal instruction-giving practices in webconferencing-supported language teaching. System.70, pp.63-80. doi:10.1016/j.system.2017.09.002 https://halshs.archives-ouvertes.fr/halshs-01598822.

Wigham, C.R. (2017). A multimodal analysis of lexical explanation sequences in webconferencing-supported language teaching. In O’Rourke, B. & Stickler, U. (Eds.) Special issue of Language Learning in Higher Education : Synchronous communication technologies in language and intercultural learning and teaching in higher education, 7(1). pp.81-108. https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01452031.

Guichon, N. & Wigham, C.R. (2016). A semiotic perspective on webconferencing-supported language teaching. ReCALL, 28(1). pp.62-82. doi:10.1017/S0958344015000178.

Chanier, T, Poudat, C, Sagot, B, Antoniadis, G, Wigham, C,R., Hriba, L, Longhi, J & Seddah, D (2014). The CoMeRe corpus for French : structuring and annotating heterogeneous CMC genres, in Beißwenger, M., Oostdijk, N., Storrer, A & van den Heuvel, H. Building and Annotating Corpora of Computer-Mediated Discourse : Issues and Challenges at the Interface of Corpus and Computational Linguistics, Journal of Language Technology and Computational Linguistics (special issue). http://halshs.archives-ouvertes.fr/halshs-00953507.

Wigham, C.R. & T. Chanier (2013). Les mondes synthétiques : un terrain pour l’approche Emile dans l’enseignement supérieur ? in Ollivier, C. & Puren, L. (éds.) Mutations technologiques et nouvelles pratiques sociales : vers l’émergence de "medias d’apprentissage" ? Recherches et Applications, 54 : 77-93. http://edutice.archives-ouvertes.fr/edutice-00829040.

Wigham, C.R. & T. Chanier (2013). A study of verbal and nonverbal communication in Second Life - the ARCHI21 experience. ReCALL 25(1):63-84. http://edutice.archives-ouvertes.fr/edutice-00674138.

Rodrigues, C. & Wigham, C.R. (2013). Les apports d’un monde synthétique pour l’apprentissage du vocabulaire en langue étrangère. Recherches en didactique des langues et des cultures : les Cahiers de l’Acedle. 10(2), pp. 91-119. http://edutice.archives-ouvertes.fr/edutice-00785802.

Rodrigues, C. & Wigham, C.R. (2013). L’aide linguistique dans l’approche Emile : pour un équilibre entre compétences langagières et disciplinaires. La pédagogie de l’EMILE en questions : modalités et enjeux pour le secteur LANSAD, Les cahiers de l’APLIUT, 32(3). http://edutice.archives-ouvertes.fr/edutice-00814589.

Wigham, C.R. & Chanier, T. (2013). Interactions between text chat and audio modalities for L2 communication and feedback in the synthetic world Second Life. Computer Assisted Language Learning (CALL Journal). http://edutice.archives-ouvertes.fr/edutice-00862004.

Ouvrages ou chapitres d’ouvrage

Vinagre, M., Wigham, C.R. & Giralt, M. (à paraître). EVE- SFI : Developing spoken interaction in a foreign language. In Bacino, L., Beaven, A., Helm, F., McKinnon, S. & Millner, S. Designing and implementing Virtual Exchange in Europe - a collection of case studies.

Vidal, J. & Wigham, C.R. (2017). Fournir des rétroactions correctives, In Guichon, N. & Tellier, M. (Dir.) Enseigner l’oral en ligne : une approche multimodale. Paris : Editions Didier. https://halshs.archives-ouvertes.fr/halshs-01573894v1.

Chanier, T. & Wigham, C.R. (2016). A scientific methodology for researching CALL interaction data : Multimodal LEarning and TEaching Corpora, In Hamel, M-J. & Caws, C. (Eds.). Learner Computer Interactions : New insights on CALL theories and applications. Amsterdam : John Benjamins. https://halshs.archives-ouvertes.fr/LRL/edutice-01332625v1.

Rodrigues, C., Wigham, C.R., Foucher, A-L. & Chanier, T. (2015). Architectural Design and Language Learning in Second Life, in Gregory, S., Lee, M.J.W., Dalgarno, B. & Tynan, B. (Eds). Virtual Worlds for Online Learning : Cases and Applications. Hauppauge (NY), Etats-Unis : Nova Science Publishers. https://halshs.archives-ouvertes.fr/edutice-00703054/.

Wigham, C.R. & Chanier, T. (2013). Architecture students’ appropriation of avatars - relationships between avatar identity and L2 verbal participation and interaction, in Lamy, M-N. & Zourou, K. (Dir). Social Networking and Language Education. Palgrave MacMillan. pp. 31-55. http://edutice.archives-ouvertes.fr/edutice-00728755.

Wigham, C.R. & J. Fynn (2012). An asynchronous virtual space for contact-based oral work with Chinese students Learning English, in Czepielewski, S. (Dir.) Learning a Language in Virtual Worlds. A Review of Innovation and ICT in Language Teaching Methodology. Warsaw : Warsaw Academy of Computer Science, Management and Administration. http://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00672695.

Coordination de numéros de revues, d’ouvrages

Poudat, C., Wigham, C.R. & Liégeois, L. (2020). (eds) Numéro spécial : Corpus complexes : Traitements, standardisation et analyse des corpus de communication médiée par les réseaux. Corpus, 20 [En ligne]. Introduction ici. https://journals.openedition.org/corpus/4720.

Wigham, C.R. & Stemle, E. (2019). (eds). Building Computer-Mediated Communication Corpora for sociolinguistic Analysis. Cahiers du Laboratoire de Recherche sur le Langage. Clermont-Ferrand : Presses UBP. https://halshs.archives-ouvertes.fr/halshs-02361287.

Wigham, C.R., Panichi, L., Nocchi, S. & Sadler, R. (2018). (eds). Interactions for language learning in and around virtual worlds. Special Issue. ReCALL Journal, 30(2). Editorial https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01899931.

Stemle, E. & Wigham, C.R. (2017). (eds). Proceedings of the 5th Conference on CMC and Social Media Corpora for the Humanities (cmccorpora17). 3-4 October 2017. Bozen/Bolzano : Eurac Research. https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01614310.

Wigham, C.R. & Ledegen, G. (2017). (eds) Corpus de communication médiée par les réseaux : construction, structuration, analyse. Collection Humanités Numériques. Paris : L’Harmattan. Présentation de l’ouvrage.

Communications avec actes

Parrisse, C., Poudat, C. Wigham, C.R., Jacobson, M & Liégeois, L. (2018). CORLI : A linguistic consortium for corpus, language, and interaction. In, Piasecki, M. (Ed.) Selected papers from the CLARIN Annual Conference 2017. Linköping Electronic Conference Proceedings 147. pp.15-24.http://www.ep.liu.se/ecp/147/002/ecp17147002.pdf.

Michael Beißwenger, Thierry Chanier, Tomaž Erjavec, Darja Fišer, Axel Herold, Nikola Ljubešic, Harald Lüngen, Céline Poudat, Egon Stemle, Angelika Storrer & Ciara R. Wigham (2017). Closing a gap in the language resources landscape : Groundwork and best practices from projects on computer-mediated communication in four European countries. In Borin, L. (Ed.) Selected papers from the CLARIN Annual Conference 2016 Linköping Electronic Conference Proceedings 136. pp.1-19. http://www.ep.liu.se/ecp/136/ecp17136.pdf. View video of presentation here.

Wigham, C.R. & Satar, M.H. (2016). A Multimodal Analysis of Task Instructions for Webconferencing-supported L2 Interactions : A Pilot Study of the ISMAEL Corpus. In Fišer, D. & Beißwenger, M. (Eds.) Proceedings of the 4th Conference on Social Media and CMC Corpora for the Humanities. Ljubljana : Ljubljana University Press https://halshs.archives-ouvertes.fr/halshs-01573895v1.

Wigham, C. R. & Vidal, J. (2016). Multimodal strategies allowing corrective feedback to be softened during webconferencing-supported interactions. In S. Jager & M. Kurek (Eds), New directions in telecollaborative research and practice : selected papers from the second conference on telecollaboration in higher education (pp.1-8). Dublin : Research-publishing.net. doi:10.14705/rpnet.2016.telecollab2016.500.

Wigham, C.R. & A. Bayle (2013). Enjeux, outils et méthodologie de constitution de corpus d’apprentissage, In Damiani M., Dolar K., Florez-Pulido C., Magnier J. & Loth R. (Dir.) Actes de Coldoc 2012. Paris : Modyco. pp. 36-52. http://edutice.archives-ouvertes.fr/edutice-00710698.

Communications sans actes

Wigham, C.R. & Guichon, N. (2019). Temporal sequencing in webcam-mediated language teaching. Approaches to Multimodal and Digital Environments : From theories to practices (A-MoDE), 20-22 juin 2019. Rome : Italie. https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-02317779/.

Satar, M. & Wigham, C.R. (2019). How do language teachers give task instructions in webcam-mediated lessons ? Approaches to Multimodal and Digital Environments : From theories to practice (A-MoDE),20-22 juin 2019. Rome : Italie. https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-02317790/.

Wigham, C.R. & Satar, M. (2019).Site of engagement, modal density, and frozen actions in language teaching via videoconferencing. Approaches to Multimodal and Digital Environments : From theories to practices (A-MoDE), 20-22 juin 2019. Rome : Italie. https://hal.archives-ouvertes.fr/(hal-02317781/.

Satar, M. & Wigham, C.R. (2018). Giving task instructions in online language teaching via webconferencing. WorldCALL 2018. 13-16 novembre 2018, Concepcion : Chile. https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01899929/.

Wigham, C.R. & Rodrigues Blanchard, C. (2018). Méthodologie de la recherche : le cas d’un dispositif d’écriture collaborative en anglais langue étrangère. Les méthodologies de la recherche dans le domaine de l’acquisition et de l’apprentissage des langues secondes, 30 mai- 1 juin, Montpellier : France. https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01815280/.

Aranha, S. & Wigham, C.R. (2018). Virtual exchanges as complex research environments : facing the data management challenge. Third Unicollaboration conference on telecollaboration in higher education, 25-27 avril, Cracovie : Pologne. https://halshs.archives-ouvertes.fr/halshs-01793462.

Wigham, C.R. & Guichon, N. (2017). "We’ve got rhythm." Exploring tempo in online interactions. European Computer Assisted Language Learning Conference 2017 – CALL in a climate of change, 23-26 août, Southampton : Royaume-Uni. https://halshs.archives-ouvertes.fr/halshs-01577886v1.

Cohen, C. & Wigham, C.R. (2016). The role of the webcam in lexical word search episodes, 23rd EuroCALL Conference : CALL Communities and Culture, 24-27 août 2016, Limassol : Chypre.

Chanier, T., Poudat, C. & Wigham, C.R. (2015). The CoMeRe French CMC corpora and their modeling in TEI. Social Media and CMC Corpora for the eHumanities., 23-24 Oct 2015, Rennes, France. https://halshs.archives-ouvertes.fr/halshs-01222979.

Wigham, C.R. (2015). The role of multimodality in intercultural incomprehension episodes during webconference-supported teaching. European Computer Assisted Language Learning Conference 2015 - Critical CALL, 26-29 août, 2015, Padova : Italie.

Wigham, C.R. (2015). Multimodal resources for lexical explanations during webconferencing-supported foreign language teaching : a LEarning and TEaching Corpus investigation. Corpus Linguistics 2015, Lancaster, Royaume-Uni, 21-24 juillet 2015. https://halshs.archives-ouvertes.fr/edutice-01148348v1.

Johnson, E. & Wigham, C.R. (2015). Le rôle de la multimodalité dans les séquences d’étayage lors d’interactions par visioconférence entre apprenants universitaires et personnes âgées : une étude pilote. Colloque EPAL, 4-6 juin 2015, Grenoble, France. https://halshs.archives-ouvertes.fr/edutice-01161799v1.

Wigham, C.R. (2015). The role of multimodality in language learning in virtual worlds, Virtual worlds and games in Learning Languages. 26-27 janvier, Tampere, Finland.

Wigham, C.R. & Bayle, A. (2015). Mondes synthétiques et pratiques discursives dans les modalités audio et clavardage, Colloque de l’Acedle Interagir pour apprendre les langues aujourd’hui. 15-17 janvier, Lyon, France. https://edutice.archives-ouvertes.fr/edutice-01122426.

Wigham, C.R & Chanier, T. (2014) Pedagogical corpora as a means to reuse research data and analyses in teacher-training. Computer Assisted Language Learning Conference, 7-9 juillet 2014, Anvers : Belgique. http://edutice.archives-ouvertes.fr/edutice-01018175.

Blin, F., Guichon, N., Thouësny, S. & Wigham, C.R. (2014). Creating and sharing a language learning and teaching corpus of multimodal interactions : ethical challenges and methodological implications. Computer Assisted Language Learning Conference, 7-9 juillet 2014, Anvers : Belgique.

Wigham, C.R. & Guichon, N. (2014). In and out the frame : teacher gestures during desktop videoconferencing interactions. Computer-Assisted Language Instruction Consortium 2014 (CALICO), 6-10 mai 2014, Athens- Ohio, Etats-Unis. http://halshs.archives-ouvertes.fr/edutice-00990665

Wigham, C.R., Mayer, H. & Fumagalli, M. (2014). An asymmetrical telecollaborative project and the evolution of its learning design : the Université Blaise Pascal – London School of Economics experience. Telecollaboration in University Foreign Language Education, 12-14 fevrier 2014, León : Espagne. http://edutice.archives-ouvertes.fr/edutice-00877553.

Wigham, C.R. & T. Chanier (2013). LEarning and TEaching corpora (LETEC) : data-sharing and repository for research on multimodal interactions. WorldCALL 2013, 10-13 juillet 2013, Glasgow, Royaume-Uni. http://edutice.archives-ouvertes.fr/edutice-00778274.

Wigham, C.R. & T. Chanier (2012). Appropriation des avatars par des étudiants d’architecture et impact sur l’interaction. ACEDLE, 7-9 juin 2012, Nantes : France. http://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00672692.

Rodrigues, C. & C.R. Wigham (2012). Second Life et apprentissage d’une langue étrangère dans une approche Emile : quels apports d’un environnement synthétique pour l’apprentissage du vocabulaire ? ACEDLE, 7-9 juin 2012, Nantes : France. http://edutice.archives-ouvertes.fr/edutice-00703113.

Wigham, C.R. & T. Chanier (2012). Interactions between text chat and audio modalities for L2 communication in the synthetic world Second Life. 15th International CALL Research Conference, 25-27 Mai 2012, Taichung : Taiwan. http://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00660865.

Wigham, C.R. & T. Chanier (2011). Object-focused collaboration in Second Life : the use of verbal and gestural modes for the establishment of common ground and in deictic referencing. European Computer Assisted Language Learning Conference 2011, 31 Août - 3 sept., 2011, Nottingham : Royaume-Uni. http://edutice.archives-ouvertes.fr/edutice-00583274/fr/.

Fynn, J. & C.R. Wigham (2011). VoiceForum, a software platform for spoken interaction : a model for the "Call Triangle" ? European Computer Assisted Language Learning Conference 2011 , 31 Août - 3 sept., 2011, Nottingham : Royaume-Uni. http://edutice.archives-ouvertes.fr/edutice-00583273/fr/.

Fynn, J. & C.R. Wigham (2011). Courseware exhibition : the VoiceForum platform for spoken interaction, European Computer Assisted Language Learning Conference 2011 , 31 Août - 3 sept., 2011, Nottingham : Royaume-Uni. http://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00642185/fr/.

Foucher, A.L., Chanier, T., Rodrigues, C., Fynn, J., Bayle, A. & C.R. Wigham (2011). What learning scenarios for virtual worlds and CLIL ?. European Computer Assisted Language Learning Conference 2011, 31 Août - 3 sept., 2011, Nottingham : Royaume-Uni. http://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00600731/fr/.

Wigham, C.R. & T. Chanier (2011). Collaboration en langue étrangère dansune approche de type EMILE articulant modes verbaux et gestuels dans le monde virtuel Second Life. Echanger pour apprendre en ligne, 23-25 juin, 2011, Grenoble : France. http://edutice.archives-ouvertes.fr/edutice-00581680/fr/.

Autres publications

Grassin, J-F., Wigham, C.R., Oliviera, V. & Roux, A. (2014). Compte-rendu de la journée d’étude Icar 2 "Données, analyses et finalités de la recherche en apprentissage des langues médiatisé par les technologies (ALMT)", Apprentissage des Langues et Systèmes d’Information et de Communication (ALSIC), 17 rubrique "Points de vue, échanges," http://alsic.revues.org/2755..

Wigham, C.R. (2013). Review of Contemporary Computer Assisted Language Learning. Language Learning and Technology, rubrique "Reviews". http://llt.msu.edu/issues/june2013/review1.pdf.

Wigham, C.R. (2013). Usages et apports des mondes synthétiques dans l’Atelier Langue, langage et pédagogie numérique organisé par E. Nissen & N. Guichon : Troisièmes journées scientifiques JS-PUN 2013 , 16-17 janvier 2013, Lyon : France. (Présentatrice invitée). http://edutice.archives-ouvertes.fr/edutice-00779386.

Bayle, A., Rodrigues, C., & Wigham C. R. (2012). Analyse du livre "Décrire la conversation en ligne : le face à face distanciel". Apprentissage des Langues et Systèmes d’Information et de Communication (ALSIC), rubrique "Analyse de livres". http://alsic.revues.org/2551-.

Saddour, I., Wigham, C.R. & Chanier, T. (2011) Manuel de transcription de données multimodales dans Second Life. http://edutice.archives-ouvertes.fr/edutice-00676230.

Posters

Beißwenger, M., Luengen, H., Herzberg, L. & Wigham, C.R. (2019). Cmc-core : A basic schema for encoding CMC corpora in TEI. 7th Conference of Computer-Mediated Communication and Social Media Corpora, Cergy, France, 9-10 sept. 2019. https://halshs.archives-ouvertes.fr/halshs-02305756.

Longhi, J. & Wigham, C.R. (2015). Structuring a CMC corpus of political tweets in TEI : corpus features, ethics and workflow. Corpus Linguistics 2015, Lancaster, Royaume-Uni, 21-24 juillet 2015. https://halshs.archives-ouvertes.fr/halshs-01176061v1.

Autres publications – Corpus

Chanier, T. & Wigham, C.R. (2015). Archi21 corpus : collaborative language and architectural learning in Second Life. Banque de corpus CoMeRe. Ortolang.fr : Nancy. https://hdl.handle.net/11403/comere/cmr-archi21.

Guichon, N., Blin, F., Wigham, C.R. & Thouësny, S. (2014). ISMAEL LEarning and TEaching Corpus. Dublin, Ireland : Centre for Translation and Textual Studies & Lyon, France : Laboratoire Interactions, Corpus, Apprentissages & Représentations.

Wigham, C.R. (2013). (Dir). Distinguished Corpus : Interplay between textchat and audio modalities during the Second Life Reflective Sessions. Mulce.org : Clermont Université. [oai : mulce.org:mce-archi21-modality-textchat ; http://repository.mulce.org].

Chanier, T. & Wigham, C.R. (2011). (Dir.) Learning and Teaching Corpus (LETEC) of ARCHI21.Mulce.org : Clermont Université. [oai : mulce.org:mce-archi21-letec-all ; http://repository.mulce.org].

Wigham, C.R. & Chanier, T. (2012). (Dir.) Distinguished Corpus : Influence of nonverbal communication on verbal production in the Second Life Reflective Sessions. Mulce.org : Clermont Université. [oai : mulce.org:mce-archi21-modality-interplay ; http://repository.mulce.org].

Chanier, T. Saddour, I. & Wigham, C.R. (2012). (Dir.) Distinguished Corpus : Transcription of Verbal and Nonverbal Interactions of the Second Life Reflection archi21-slrefl-es-j3. Mulce.org : Clermont Université. [oai : mulce.org:mce-archi21-slrefl-es-j3 ; http://repository.mulce.org].

Chanier, T. Saddour, I. & Wigham, C.R. (2012). (Dir.) Distinguished Corpus : Transcription of Verbal and Nonverbal Interactions of the Second Life Reflection archi21-slrefl-av-j2. Mulce.org : Clermont Université. [oai : mulce.org:mce-archi21-slrefl-av-j2 ; http://repository.mulce.org].

Chanier, T. Saddour, I. & Wigham, C.R. (2012). (Dir.) Distinguished Corpus : Transcription of Verbal and Nonverbal Interactions of the Second Life Reflection archi21-slrefl-av-j4. Mulce.org : Clermont Université. [oai : mulce.org:mce-archi21-slrefl-av-j4 ; [http://repository.mulce.org].

Chanier, T. Saddour, I. & Wigham, C.R. (2012). (Dir.) Distinguished Corpus : Transcription of Verbal and Nonverbal Interactions of the Second Life Reflection archi21-slrefl-es-j4. Mulce.org : Clermont Université. [oai : mulce.org:mce-archi21-slrefl-es-j4 ; http://repository.mulce.org].

Chanier, T. Saddour, I. & Wigham, C.R. (2012). (Dir.) Distinguished Corpus : Transcription of Verbal and Nonverbal Interactions of the Second Life Reflection archi21-slrefl-ls-j3. Mulce.org : Clermont Université. [oai : mulce.org:mce-archi21-slrefl-ls-j3 ; http://repository.mulce.org].

Chanier, T. Saddour, I. & Wigham, C.R. (2012). (Dir.) Distinguished Corpus : Transcription of Verbal and Nonverbal Interactions of the Second Life Reflection archi21-slrefl-sc-j2. Mulce.org : Clermont Université. [oai : mulce.org:mce-archi21-slrefl-sc-j2 ; http://repository.mulce.org].

Chanier, T. Saddour, I. & Wigham, C.R. (2012). (Dir.) Distinguished Corpus : Transcription of Verbal and Nonverbal Interactions of the Second Life Reflection archi21-slrefl-sc-j3. Mulce.org : Clermont Université. [oai : mulce.org:mce-archi21-slrefl-sc-j3 ; http://repository.mulce.org].